مدیرکل گردشگری شورای عالی مناطق آزاد از پیگیری طرح «سفر کارت» با پرداخت وام برای مسافران مناطق آزاد همچون کیش و قشم خبر داد.

با وجود نقدهایی که به مدیریت گردشگری در مناطق آزاد می‌شود و کمبودهایی که در بخش زیرساخت این مناطق وجود دارد، اما محمدفرزاد میرزایی قلعه ـ مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی ـ معتقد است گام‌های جدی برای اصلاح این وضعیت برداشته شده است تا از سلیقه‌محوری‌ها فاصله گرفته و گردشگری ریل‌گذاری شود. بر همین اساس هم امسال ۷۰ میلیارد تومان برای بودجه گردشگری مناطق آزاد درنظر گرفته شده که به گفته میرزایی برای نخستین‌بار بوده که بودجه مستقلی به گردشگری و میراث فرهنگی مناطق آزاد اختصاص یافته است.

مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی، این بخش را مسؤول رفع مشکلات حمل و نقل مناطق نمی‌داند، اما می‌گوید برای برقراری سفر توریستی دریایی بین مناطق آزاد جنوب ایران و عمان و همچنین افزایش پروازهای بین‌المللی مذاکراتی شده است.

محمدفرزاد میرزایی همچنین به پرسش‌هایی درباره کاهش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بخش گردشگری مناطق آزاد، ترددهای بین‌المللی، سفر بدون ویزا به مناطق آزاد ایران، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و سفر و ‌چالش تبلیغات پاسخ داد.

در ادامه، مشروح گفت‌وگوی ایسنا با مدیرکل گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی را می‌خوانید که بحث را با اشاراتی به ظرفیت گردشگری هر منطقه آغاز کرد:

در ایران نخستین منطقه آزادی که تعریف شد، کیش بود و پس از آن سایر مناطق اضافه شدند و درحال حاضر هفت منطقه آزاد اجرایی ‌شده که شامل چابهار، قشم، کیش، اروند، ارس (جلفا)، ماکو و انزلی می‌شود. علاوه‌بر این، هفت منطقه دیگر به تازگی اضافه شده که در حال تعیین هیأت‌مدیره و مدیرعامل است که مهران، قصر شیرین، اینچه برون، بانه، مریوان و اردبیل از آن جمله است.

روزانه ۱۸ هزار عراقی به اروند تردد دارند. هم‌مرزی با کشورهای اطراف یک امتیاز است، که  گاهی چالش‌های سیاسی روی این ارتباط تأثیر می‌گذارد.در تمام دنیا پهنه جغرافیایی مناطق آزاد را در جایی تعریف می‌کردند که بکر باشد و البته جاذبه و جمعیت خاصی نداشته باشد و صرفا اقتصادی باشد، اما در کشور ما مناطق آزاد در نقاطی تعریف شده‌اند که جمعیت محلی دارد، مثل اروند که بزرگترین منطقه به لحاظ جمعیتی در بین مناطق آزاد است و یا ماکو که دومین منطقه آزاد به لحاظ وسعت جغرافیایی است که سه شهرستان را دربرمی‌گیرد و یا قشم که ۷۰ درصد آن منطقه آزاد است و باقی محدوده آن، منطقه ویژه اقتصادی است.

منطقه ویژه اقتصادی معمولا در سرزمین اصلی تعریف می‌شود، که بر این اساس بالغ بر ۷۷ منطقه ویژه اقتصادی داریم.

در مناطق آزاد منابع درآمدی و تکالیف مختلفی تعریف شده است. مطابق با پیش‌بینی‌ها در سند مناطق آزاد، گردشگری دومین منبع درآمدی به شمار می‌آید، به این دلیل که در مناطق آزاد ورود بدون روادید است و جاذبه به وفور وجود دارد. علاوه‌بر این، ارتباط و هم‌مرزی با کشورهای اطراف بدون محدودیت یک امتیاز به شمار می‌آید، که البته گاهی چالش‌های سیاسی روی این ارتباط تأثیر می‌گذارد. سوای قدمت تاریخی که در کیش شواهد آن موجود است، طبیعت بی‌پایان قشم و وجود نخستین ژئوپارک خاورمیانه در این جزیره و ‌حضور بومی‌ها، جاذبه دیگر مناطق آزاد به شمار می‌آید. در کنار همه این ظرفیت‌ها، در چابهار بالغ بر ۱۶ غذای محلی، در قشم هفت نوع غذای محلی و در کیش هفت نوع غذای محلی شناسایی شده است.

در حوزه زیست عفیفانه نیز در جامعه محلی ساکن در مناطق آزاد هیچ مشکلی وجود ندارد، ضمن اینکه یکی از جاذبه‌های اصلی این مناطق است.

در اروند نیز مردم محلی پیوستگی عجیبی با مردم کشور عراق دارند، ‌ که سوای خاطرات مشترکی که عامل رفت و آمد شده، این منطقه بستر گردشگری سلامت دارد؛ روزانه ۱۸ هزار عراقی به اروند تردد دارند.

کوه‌های بازالتی، غذاهای بومی و فرودگاه بین‌المللی ویژگی منطقه آزاد ماکو است، ‌ درحالی‌که این پیوست فرهنگی را در منطقه آزاد ارس نیز شاهدیم. ضمن آن‌که ژئوپارک ارس به تازگی در یونسکو ثبت شده است. البته تلاش می‌کنیم کوه‌های بازالتی و ژئوسایت‌هایی را که در منطقه آزاد ماکو وجود دارد در سال آتی در یونسکو ثبت جهانی کنیم.

منطقه آزاد انزلی علاوه‌بر پیوستگی دریا و جنگل، به شدت برای گردشگران عرب جذاب است. علاوه بر تمام این جاذبه‌ها، ظرفیت خرید در مناطق آزاد وجود دارد و بالغ بر ۶۳ درصد صادرات و واردات کشور در بستر گمرکی این مناطق انجام می‌شود.

با وجود چنین ظرفیتی با این پرسش مواجهیم که گردشگری چقدر برای مناطق آزاد در اولویت است؛ چراکه سیاست‌ها و برنامه‌های مناطق آزاد، به جز کیش چندان روی گردشگری متمرکز نیست و سرمایه‌گذاری‌ها با ظرفیت تعریف‌شده مطابقت ندارد. حتی در جزیره‌ای مانند کیش که اولویت نخست آن گردشگری است، به دلیل تغییرات پی‌درپی مدیریت در سال‌های اخیر، روند رشد و توسعه آن با چالش مواجه شده است و به همین واسطه، برنامه‌ریزی درست و اصولی برای جذب گردشگر ندارد و حتی دسترسی به این مناطق به ویژه کیش، گران و سخت شده و ظاهرا هیچ برنامه‌ای برای سامان‌دهی گردشگری مناطق آزاد وجود ندارد؟

بخشی از نقدی را که به بی‌ثباتی مدیریتی گردشگری مناطق آزاد می‌شود  می‌پذیرم، اما بخشی از آن به گردشگری ارتباطی ندارد و اتفاقا در حوزه گردشگری ثبات مدیریتی داشتیم؛ حدود ۱۷ تا ۱۸ ماه است که افرادی با میانگین سنی ۲۶ سال مدیریت گردشگری مناطق آزاد را برعهده دارند و برای اولین بار بودجه مستقل به گردشگری داده شده است. تا قبل از این بودجه‌ها سلیقه‌ای خرج می‌شد.با توجه به این سوال، فکر می‌کنم درباره سیاست مدیریت گردشگری در کشور و مدیریت گردشگری در مناطق آزاد نگاه اشتباه و سوءبرداشت ایجاد شده است. ما هیچ خط ایرلاینی در مناطق آزاد نداریم و قیمت‌های این حوزه به مناطق آزاد ارتباطی ندارد. در دولت سیزدهم، در حوزه گردشگریِ مناطق آزاد، تمام تلاش بر این بود که چند گام جدی برداشته شود و ورود دقیق و عمیق در «هویت‌محور کردن گردشگری» داشته باشیم.

گفتمان جمهوری اسلامی، گفتمان انقلاب و بوم‌محوری است و تاکید آن بر کدهای ارزشی است، برای همین نگاه را به سمت «گردشگری تعالی‌بخش» بردیم، تا زمینه حضور گردشگران فراهم شود و رونق اقتصادی برای هر دو طرف، یعنی جامعه میزبان و مهمان محقق شود. روی این منوال، سال گذشته بالغ بر ۷۰ رویداد ملی جریان‌ساز برگزار شد، از جمله جشنواره مونسان که در چابهار و جشنواره آواهای محلی که در مناطق آزاد غرب کشور برگزار شد.

اشاره شد در گردشگری مناطق دچار بی‌ثباتی مدیریتی هستیم، بخشی از این نقد را می‌پذیرم، اما بخشی از آن به گردشگری ارتباطی ندارد و اتفاقا در حوزه گردشگری ثبات مدیریتی داشتیم؛ حدود ۱۷ تا ۱۸ ماه است که افرادی با میانگین سنی ۲۶ سال مدیریت گردشگری مناطق آزاد را برعهده دارند. بالغ بر ۷۰ میلیارد برای بودجه گردشگری مناطق آزاد درنظر گرفته شده است و سال گذشته ۱۷ درصد بودجه گردشگری سلامت مناطق آزاد افزایش داده شده است. تا کنون، بودجه مناطق آزاد کاملا سلیقه‌ای در حوزه گردشگری خرج می‌شد.

با توجه به ساختار مناطق آزاد که هیأت مدیره‌ای اداره می‌شود، بخش گردشگری در دبیرخانه مناطق آزاد چندان قدرت اجرایی ندارد، چون آن‌ها اداره کل ما نیستند و ما در یک تعامل همه‌جانبه کار را پیش می‌بریم. با این وجود، سال گذشته برای نخستین‌بار بودجه گردشگری و میراث فرهنگی مناطق آزاد را تعریف کردیم. تا پیش از آن هیچ بسته مدونی نداشتیم، اما حالا این بودجه قابل رصد و قابل نظارت شده است.

تمام تلاش ما بر این است که ریل‌گذاری کنیم. تا پیش از این پانزده شانزده ماه، هیچ‌ برنامه و رویکردی در گردشگری مناطق آزاد وجود نداشت و هیچ بودجه‌ای برای گردشگری مناطق آزاد نداشتیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *